Bez informací to nejde …

 

Tentokrát popíšu nakonec velmi jednoduše odstranitelné problémy u oblíbené Fabie s motorem 1.2 TSI. K odhalení jejich příčin ale vedla poněkud složitá cesta a prostřednictvím Hot Line jednoho se svých dodavatelů pomohla i samotná automobilka. Ta už totiž níže uvedené problémy s nastavovačem plnícího tlaku zmapovala a vyřešila překvapivě snadným servisním úkonem …

 

Vozidlo: Škoda Fabia II 1.2 TSI – 63 kW (kód motoru CBZA), systém řízení motoru SIEMENS SIMOS 10 UDS
Projev závady: Po nastartování motoru a přidání plynového pedálu se rozsvítí chybová kontrolka EPC a následně dojde i ke snížení výkonu (nouzový režim – viz obr. 1). V paměti závad řídící jednotky motoru lze tak vyčíst hlášení: P334B00 – Nastavovač plnícího tlaku, mechanická závada

Uvedený díly (akční člen) ale už byl ve voze vyměněn za nový (značky MAHLE). Závada přesto trvá.

Hledání závady:

Nejprve jsem se pokusil provést základní nastavení přes diagnostiku. U těchto kroků (základní nastavení) je vždy důležité splnění podmínek, které uvádí výrobce značky. V našem případě až diagnostika HELLA zobrazila následující řešení: „Vypněte zapalování na 10 s. Potom zapalování na 10 s zapněte. Postup proveďte celkem 10x“ (obr. 2).

 

A tak jsem desetkrát vypínal a zapínal zapalovaní a odměřoval předepsaný časový interval, a když jsem pak vůz nastartoval a vyrazil na zkušební jízdu, zdálo se, že základní nastavení tímto způsobem pomohlo. Jenže jen na krátkou chvíli. Pak opět přišel přechod do nouzového režimu a vůz měl opět opakující se závadu v paměti řídící jednotky motoru.

Protože se stále častěji setkávám s tím, že se řídící jednotky nejprve ´aktualizují´ na nejaktuálnější SW a poté se teprve začínají měřit, obrátil jsem se na technickou podporu BOSCH. Ze zkušeností totiž dobře vím, že právě BOSCH jako přední výrobce komponent montovaných v prvovýrobě má jednu z nejobsáhlejších technických databází i hlášení známých problémů přímo od výrobců. A má také zkušené školitele, kteří se s podobnými špeky setkávají prakticky denně.

A také tentokrát se to potvrdilo. Podle čísla závady, tipu vozu a systému mi kolegové obratem zaslali následující přípis výrobce k této již pro značku Škoda známou závadu. A v přípisu samozřejmě nechybělo ani doporučené opatření, které kromě přeprogramování problematického nastavovače tlaku zahrnovalo i montáž dvoumilimetrové podložky mezi nastavovač a turbo (obr. 3).

A po jednoduché instalaci vymezovací podložky mezi nastavovač a držák nastavovače a následném základním nastavení vůz skutečně funguje bez problémů. Dle přípisu Škody jsem pak mechanikům doporučil také kontrolu software ve značkovém servisu.

 

Závěr:

Uvedený případ dokazuje, že stále stoupá důležitost podpory od výrobců a dodavatelů, kteří mají na základě tzv. ´blokové výjimky´ přístup k nejrůznějším technickým informacím. A prostřednictvím svých vyhledávacích katalogů či prodejně technických specialistů a různých HotLine je pak předávají i servisům. Proto také APM Automotive v blízké budoucnosti chystá restart této služby pro zákazníky …


Autor článku:

František Vaněk
prodejce diagnostiky
Nádražní 104, 345 06 Kdyně
+420 739 530 834