O motoru, který potrápily dva zuby

Přestože osciloskop nepatří právě k nejoblíbenějším diagnostickým přístrojům českých mechaniků, jeho přínos při odhalování některých méně obvyklých závad je nezpochybnitelný. Jsou závady, které běžná diagnostika prostě odhalit nedokáže, přestože přesnost OBD se výrazně zdokonaluje. Osciloskop se tedy dostává ke slovu čím dál častěji…

Diagnostickou sílu osciloskopu dokázaly jak nakonec banální problémy s motory Renault popisované před měsícem kolegou Mírou Lucákem, tak poněkud záhadnější případ Fiatu Ducato, který jsem nedávno řešil v jednom našem partnerském autoservisu nedaleko od Hradce Králové …

 

Vozidlo: FIAT DUCATO 2.3 Multijet – 96 kW (r. v. 2011), kód motoru F1AE0481N

Projevy závady: Po překročení hranice 3.000 ot/min motor ´spadne´ do nouzového režimu a rozsvítí se kontrolka závad. Po vypnutí a opětovném zapnutí klíčku vůz jede normálně, ale zase jen dokud motor nedosáhne kritickou hranici otáček (3.000 /min)
OBD: V závadách řídící jednotky motoru se objevuje hlášení P0335 – snímač polohy klikového hřídele – signál neplatný/chybná funkce elektrického obvodu

Již provedené práce: Historie problémového vozu bohužel není známá, zákazník si koupil auto už s tímto nepříjemným problémem. V servisu, na který se obrátil s prosbou o pomoc, byla provedena kontrola a posléze i výměna snímače otáček klikové hřídele, kontrola snímače vačkové hřídele a také kontrola rozvodového systému s následnou výměnou rozvodového řetězu v hlavě válců. Žádnou nápovědu nepřinesla ani vizuální kontrola snímacího kroužku na klikové hřídeli, neboť i tam bylo vše v pořádku.

A jde se do akce: Když jsem byl k problémovému vozu povolán já se svým vybavením, začal jsem samozřejmě načtením paměti závad. Protože se jedná o motor se systémem BOSCH, zvolil jsem diagnostiku BOSCH KTS 540, která opět ukázala závadu P0335:

Sáhl jsem tedy po již zmíněném osciloskopu a zkusil změřit postavení rozvodů. A hned toto první měření ukázalo defekt na signálu snímače klikového hřídele na 25 – 26 zubu (viz. graf 1):

A z toho rychle rezultovalo doporučení dalšího postupu: Demontáž snímacího kroužku z klikového hřídele a jeho důkladná kontrola.

Když mechanici zmíněný snímací kroužek vyndali, zdál se být pořádku. Ale jeho porovnání s právě zakoupeným novým kroužkem už přineslo jasný výsledek. Při položení obou ozubenných snímacích kol na sebe je vidět rozdíl ve výšce dvou zubů. A právě trento rozdíl způsoboval nizké indukované napětí a následně nouzový režím a chybové hlášení.

Tento drobný detail je vzhledem k velikosti ozubeného kola (ø 15 cm) pouhým okem na voze zcela neviditelný a tedy neodhalitelný. Jednoduché měření pomocí osciloskopu nás ale rychle směřovalo od začátku k jasnému cíli …

Po namontování nového ozubeného kola a důkladném projetí auta už bylo měření signálu u kliky i vačky v pořádku a chybové hlášení už se rovněž nezobrazilo. Při důkladném pohledu na demontované snímací kolo to vypadá, jako by už v minulosti někdo zkoušel oba menší zuby navařit. Tuto hypotézu by ale s určitostí potvrdil jen rentgen.

 

Závěr:

Tento případ se tak opět ukázal být velmi banální závadou. Ale odhalit ji dokázal pouze osciloskop, který je v některých případech prostě nenahraditelný.

Pro všechny, kteří jej používají, přikládám oscilogram ´zdravého´ auta (viz. graf 2), který si mohou zařadit do své databáze jako vzorový – třeba pro případné podezření na chybné postavení rozvodového systému.


Autor článku:

František Vaněk
prodejce diagnostiky
Nádražní 104, 345 06 Kdyně
+420 739 530 834