Není číslo jako číslo…

 

Tak jako každá lidská činnost i diagnostikování závad u motorových vozidel přináší čas od času neočekávané a zdánlivě neřešitelné problémy. V takovém případě pak kromě moderní techniky a různých tabulek přicházejí ke slovu praktické znalosti a zkušenosti. A nejen to. Zároveň jsou velmi důležité i různé doplňující, často i zdánlivě zbytečné informace.

 

Právě ty mi před léty pomohly vyřešit záhadu dlouhých startů ´té-pětky ´ a nedávno také golfa s oblíbeným koncernovým naftovým motorem se systémem čerpadlo-tryska.

Diagnostikované vozidlo: VW Transporter T5 1.9 TDI PD (r. v. 2007), kód motoru: AXB
Popis závady: Dlouhé starty při studeném i teplém motoru (cca 3 sekundy), v ŘJ motoru uložená závada P0341 (snímač polohy vačkového hřídele – chyba funkce).

 

Pátrání po závadě:

 

Přestože jinak vůz fungoval bezvadně, kvůli nepříjemným okolnostem startování nakonec skončil v servisu jednoho z našich severomoravských zákazníků. Tamní mechanici jako první vyzkoušeli výměnu snímače vačkového hřídele i s kabeláží až k řídící jednotce. To ale nepomohlo a tak využili mé přítomnosti a požádali mě o pomoc.

 

Napojil jsem tedy ´té-pětku´ na osciloskop, ale z naměřených signálů od snímačů vačkového a klikového hřídele nebyla patrná žádná nesrovnalost, oba se zdály být v pořádku Přesto jsem si u klikové hřídele všiml velmi malého signálu při startování – rozkmit byl pouhých 1,34 V (diagram 1), i když podle dat BOSCH ESI by při startování měl snímač indukovat rozkmit mezi oběma ´špičkami´ minimálně 2,5 V. Změřil jsem proto ještě čidlo odpojené od řídící jednotky, abych se ujistil, že signál nesráží vstupní odpory v jednotce. Výsledek byl ale stejný.

 

Diagram 1

 

Pak mě ale napadlo, že si možná řídící jednotka ´stěžuje´ na vačkový hřídel, zatímco ve skutečnosti jí vadí malý signál z kliky. Zkusili jsme tedy vyměnit snímač klikového hřídele a signál byl najednou takový, jak má být (diagram 2 a 3).

Diagram 2

Diagram 3

 

Pokus o smazání závady z paměti a následný start motoru nás ale okamžitě ubezpečil, že ve snímači klikové hřídele problém nebyl. Takže jsme ještě důkladně zkontrolovali postavení rozvodů, ale i to bylo v pořádku. Proto jsme se vrátili k sériové diagnostice a znovu prošli bloky naměřených hodnot. A v bloku 4 v posledním poli mě zaujal údaj o synchronizaci kliky-vačky. Byl stále 0°, vůbec se nehýbal. Bez signálu klikového hřídele by ale motor nenaskočil, takže jednoznačnou úvahou bylo, že jednotka motoru nevidí správný signál vačkového hřídele. Otázku však zůstalo proč, když na osciloskopu je signál vidět?

Potřeboval jsem tedy více informací. A nakonec jsem se od majitele vozu mimo jiné dozvěděl, že auto kupoval jako nepojízdné a s motorem v kufru. A právě tohle nenápadné sdělení nakonec dalo pátrání po ´tajemné´ závadě zcela nový směr. Nasměrovalo nás totiž k rozvodům, které jsme celé rozebrali a pečlivě prohlédli. A při ověřování produktových čísel jednotlivých částí rozvodového soukolí jsme zjistili, že je v autě namontované nesprávné rozvodové kolo vačkového hřídele. A pak už bylo vše celkem jednoduché.

Po výměně rozvodového kola za správné už šla závada z paměti normálně bez problémů smazat a také start motoru byl takový, na jaký jsou motoristé u PD motorů zvyklí (diagram 4).

Diagram 4

 

Epilog (druhý případ):

Zhruba o rok později jsem si na zmíněnou ´té-pětku´ vzpomněl, když mi mechanici z jiného servisu vysvětlovali problémy pětkového golfa, se kterým si nevěděli rady.

Diagnostikované vozidlo:  VW Golf 1.9 V TDI PD (r. v. 2005), kód motoru: BLS
Popis závady: Po výměně nefunkčního motoru za jiný bylo sice vše v pořádku, ale jedné chybové hlášky P0341 ohledně signálu vačkové hřídele se mechanici nedokázali zbavit. Auto má taky delší starty. Výměna snímače nepomohla a natažení nových kabelů k řídící jednotce také. A přestože neměli k dispozici osciloskop, nepochybovali o tom, že snímač prostě musí být v pořádku.

Všechny uvedené příznaky mi byly hned povědomé. Už jsem tušil, ale pro jistotu jsem ještě napojil 1 kanál osciloskopu na signál vačky. A po naměření (diagram 5) jsem si už s úsměvem na rtech neodpustil obligátní fórek: „Já vím čím to je, je to rozbitý:-)! Tedy konkrétně – máte tam špatnou řemenici na vačce.“

Diagram 5

Asi každý, kdo se setkal s problémem, který už někdy v minulosti řešil (a pamatuje si to), zná ten pocit, když hned po pár minutách ví, co s tím autem je. Do golfa prostě patřilo kolo se širšími zuby, které se zase nelíbilo řídící jednotce u T5 z minulého případu. Nakonec jsem mechanikům ukázal naměřené signály a fotky rozvodových kol z minulého případu a mohl jsem jet dál. Správné rozvodové kolo sehnali hned druhý den a záhy mi volali, že auto startuje ´na brnk´. To vždycky potěší…

 

Závěr:

Případy špatně startující ´té-pětky´ i golfa s neodstranitelnou hláškou ukázaly, že ne vždy k odhalení závady pomůže jen moderní technika. Výsledky měření jsou totiž mnohem častěji pouze vodítkem, kterého se zkušení diagnostici mohou chytit. Ovšem stejně důležité jsou i další, často zdánlivě nepodstatné informace o daném voze i podmínkách jeho provozu…


Autor článku:

Vladimír Míča
prodejce diagnostiky
+420 739 530 761