Rozvody musely dolů dvakrát

 

Záludnost některých závad moderních vozidel přecpaných nejrůznějšími elektronickými díly mnohdy spočívá nejen v závadě samotné a jejím odhalení, ale také ve výběru dobrého (= správně fungujícího) nového dílu. V takových případech se totiž servis často může stát bezmocným, přestože při diagnostice i následné opravě zvolil správný postup. Cestou ven z ´neřešitelného´ problému pak může být jen kvalitní vybavení ve spojení se zkušenostmi a poněkud neotřelým myšlením (např. že ne vše nové musí být dobré …)

 

Diagnostikované vozidlo: Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D 4×4 (103 kW, r. v. 2009, kód motoru BSY)
Příznaky: Vozidlo má z 95% špatné starty, když zejména u již zahřátého motoru se doba startu ještě neúměrně prodlužuje. Kontrolka závad nesvítí a po nastartování je vozidlo jinak bez problému.

 

První pokusy:

Hledání závady začalo jako obvykle načtením paměti závad, tentokrát diagnostikou BOSCH. Ta nahlásila 100 – chybný signál snímače polohy vačkového hřídele. Při běžícím motoru šla závada bez problémů vymazat, při startování se ale opět objevila. Příčinu nepříjemných problémů pří startování pak neodhalilo ani sledování hodnot podle diagnostiky Bosch: za běhu motoru řídící jednotka v parametrech bez problému vyhodnocovala otáčky jak z klikového, tak vačkového hřídele – prostě hodnotu si dopočítala a dosadila.

Autoservis tak po konzultaci s majitelem vozidla provedl výměnu snímače vačkového hřídele a kompletní výměnu rozvodů. Ale jak už to v těchto článcích bývá, závada přetrvávala…

 

Jde se do akce:

A tak se zmíněný autoservis, dlouholetý zákazníky APM Automotive, obrátil na ´horkou linku APM diagnostika teamu´  a společně jsme zvolili další postup.

Nejprve přišlo na řadu důkladné proměření kabeláže, napájení snímače a kostry – všechno bylo OK. Následovalo měření osciloskopem v diagnostice BOSCH KTS 570. Signál (viz obr. 1) se zdál být na první pohled v pořádku a tak servis zoufale hlásil: „Co dál? Teď už snad zbývá pouze řídící jednotka motoru…?“

To pro mě byla další výzva, takže jsem využil skutečnosti, že servis jsem měl prakticky při cestě domů a ještě téhož večera jsem problematický vůz viděl na vlastní oči.

Zmíněné Mitsubishi pohání klasický motor 2.0 TDI – PD 16V koncernu VW s řídící jednotkou EDC16U31.  A protože tuto řídící jednotku vozím s sebou, byl jsem připraven pomocí technologie BDM řídící jednotku přizpůsobit a tím vyzkoušet. Nakonec ale moje zkušební ŘJ zůstala ten den nevyužitá…

Ale zpět na začátek… Nejprve měření a zkoumání různých signálů a závislostí. Lámali jsme si hlavu, padlo i pár vulgarizmů a nakonec kafíčko na uklidněnou. V tom přišlo osvícení. Vždyť u Mitsubishi je stejné impulzní kolo pro vačkový hřídel jako u VW a s těmi mám spoustu zkušeností. Výřezy na impulsním kole a signál na osciloskopu mi nějak neseděly (viz obr. 2 a 3).

 

 

Padlo tedy podezření na špatný nový snímač otáček vačkového hřídele (pozn. – z druhovýroby za 800,- Kč). Ještě nás napadlo připojit na konektor snímač starý, nastartovat a měřit signál při přiloženém snímači těsně k impulsnímu kolu. To hlavně kvůli tomu, že na tomhle motoru je při výměně uvedeného snímače potřeba demontovat rozvody a vačkové kolo. Tak špatně je zde snímač přístupný. Na počítači jsme pak již viděli, jak starý snímač maloval (viz obr. 4). Signál odpovídal jak tvaru impulsního kola, tak porovnání s jinými záznamy u těchto motorů ve VW.

V autoservisu tedy objednali snímač otáček vačky z ´originálu´ (za 1.800,-  Kč) a opět kvůli jeho výměně demontovali rozvody. Vozidlo již startuje bez problémů a tím je po i závadě…

 

Závěr:

Tento případ vadného nového hallova snímače otáček je pro mě unikátní. Signál z něj je ve správné napěťové úrovni a obecném tvaru, ale hrany signálu neodpovídají výřezům v impulsním kole. I překrytím obrázků z tohoto vadného nového snímače a signálu ze správného snímače bychom těžko hledali logiku. Moje zkušenost s novými vadnými hallovými snímači otáček je, že signál většinou není žádný.

Případy, kdy nás zklame vadný nový elektronický náhradní díl, stále přibývají. Tím se ještě více rozšiřuje oblast praktických zkušeností. Důvody, proč je kvalita náhradních dílů stále horší a horší, je asi zbytečné rozepisovat. V každém případě ale stále platí, že důležité je vybavení, informace i zkušenosti…

 

P.S. (aneb něco do archivu)

Na závěr ještě na ukázku případ vadného nového snímače otáček klikového hřídele – pro změnu indukčního – z vozu Hyundai Tuscon 2.0 TDCI, který nebylo možné nastartovat. Na grafu (viz obr. 5) je jasně vidět příčina = příliš malý rozkmit při startu (cca 0,5 V).


Autor článku:

Miroslav Lucák
prodejce diagnostiky
+420 739 530 703