Záhada svítící kontrolky

Některé závady na vozidlech by zůstaly zcela skryty, nebýt nejrůznějších kontrolek na palubní desce. Právě ty mají motoristu upozornit na hrozbu možného problému, přestože vůz funguje zdánlivě bezchybně. A právě tak to bylo i v případu ´jedničkové´ Fabie, jejíž občas svítící kontrolka ale neměla ´žádnou´ objektivní příčinu …

 

Vozidlo: ŠKODA FABIA 1.2 HTP – 40 kW (r. v. 2003), identifikace řídící jednotky 03E906033, SIMOS 3
Příznaky: Občas se rozsvítí kontrolka závad EPC, na jízdních vlastnostech téměř bez projevu
Diagnostická hlášení dle OBD:   P0335 – snímač otáček chybná funkce, P0341 – snímač polohy vačkového hřídele nevěrohodný signál

Majitelka vozidla byla svítící kontrolkou vystrašena a s obavou, že jí auto někde ´nechá´, ho raději svěřila autoservisu. Tam mechanici vyměnili snímač vačkového a potom i snímač klikového hřídele. Proměřili kabeláž multimetrem na odpor mezi otáčkovými snímači a řídící jednotkou motoru. Nic z toho je ale k příčině svítící kontrolky nepřivedlo. Podezření tedy padlo na samotnou řídící jednotku, jejich úvahy směřovaly také k možnosti vyřazení nebo přepojení kontrolky závad, protože i když svítí, auto se chová prakticky normálně …

 

Jde se do akce:

„Máte štěstí, že jsem jel právě kolem,“ poškádlil jsem mechaniky, kteří mne zavolali na pomoc a hned jsem si připravil diagnostické nářadí. S připojeným diagnostickým nástrojem SuperVag jsem si nejprve ověřil chybová hlášení a pak jsem nastavil sledování parametrů na kanále 12, kde je vidět vztah otáčkových snímačů. Následovala krátká zkušební jízda s připojenou diagnostikou a již po necelých cca 3 km ujetých po cestě s mnoha výtluky se na monitoru objevil výpadek ve snímání otáček.

Při komunikaci s řídící jednotkou motoru prostřednictvím OBD bylo potvrzeno, že je třeba se zaměřit na snímání otáček. Řídící jednotka to správně potvrdila svými chybovými hlášeními.

Napojil jsem tedy osciloskop na signál z otáčkových snímačů vačky a kliky a použil úspěšnou metodu: ´měřím a tahám a kroutím a měřím…´ Auto stálo na místě a motor běžel na volnoběh, zatímco jsem tahal za kabeláž pod kapotou a sledoval obraz programu osciloskopu na obrazovce počítače.

Vzápětí se zobrazilo očekávané – výpadky, narušení signálu z vačkového hřídele. Taháním za hlavní kabelový svazek v místě pod akumulátorem jsme postupně došli až k závadě na kabeláži. Na první pohled ale nebylo nic vidět, protože izolace nebyla nijak poškozena. Měď byla tzv. ´vyhnitá´ zevnitř, což se projevilo až po tahavém přejetí jednotlivých drátů mezi prsty. V místě oslabeném na měď se izolace totiž natáhla, až vodič praskl a vysypal se z něj zelený prášek, což je signál o korozi mědi. V podobném stavu jsme pak nalezli ještě několik dalších vodičů –  podstatě ve stejném místě.

 

Závěrem:

Po opravě vadných vodičů, důkladném překontrolování celého svazku a zkušebním měření bylo vozidlo předáno majitelce. Je tomu už zhruba rok a Fabia jezdí bez problémů. Dá se ale očekávat, že zmíněný kabelový svazek v sobě skrývá ještě další časované závady.

Proto jsme udělali malé preventivní opatření: naříznutí izolace svazku na několika místech tak, aby se z něj vlhkost mohla bez problémů odpařovat. Toto doporučení údajně dával i samotný výrobce vozu, neboť se zde jedná o problematickou část vozidla.


Autor článku:

Miroslav Lucák
prodejce diagnostiky
+420 739 530 703