Záhada ucpaného výfuku

 

Přestože automobilová diagnostika nabízí mechanikům stále novější a dokonalejší přístroje, jsou i případy, na které jsou krátké. Závada totiž trvá, i když všechny měřitelné hodnoty vypadají OK. To pak ke slovu přicházejí zkušenosti a obyčejný ´selský´ rozum …

 

Vozidlo: Citroën Jumper 2.2 Hdi – 77 kW (r. v. 2007), 4HV / vstřikování Denso
Příznaky (od závady k závadě): Vozidlo přijelo do autoservisu s nepříjemným klepáním v motoru, které postupně zvětšovalo svojí intenzitu. Mechanici tedy změřili kompresi u jednotlivých válců a na čtvrtém odhalili pouhých cca 15 barů. Jejich závěr tak byl jasný: ´propálený´ píst v důsledku špatného vstřikovacího ventilu. Celkem oprávněně tak očekávali další relativně běžnou opravu …

Problém však byl jinde. Tzv. ´mázlej´ píst na čtvrtém válci, tedy píst vydřený od kroužkové partie směrem dolů. To už byla práce pro specializovanou firmu. A zatímco motor procházel generální opravou celého motoru, nechali mechanici otestovat vstřikovací ventily a vysokotlaké vstřikovací čerpadlo. A na základě výsledků testů pak čerpadlo nechali zrepasovat a ventily objednali nové, neboť opravené byly jen o pár ´stovek´ levnější.

Nakonec tedy zbývalo už jen všechny nové či opravené komponenty opět sestavit. Ale jak už to tak někdy bývá, ´nový´ motor nešel nastartovat. Tzv. ´slíbil´ na jeden – na dva válce, ale to bylo všechno. A tak nešťastný majitel autoservisu telefonoval: “Míro, prosím o pomoc. Manželka se mnou nemluví. Už se s tím autem trápím týden, každý den od rána do noci a nic…”

 

Jde se do akce:

Samozřejmě jsem začal načtením paměti závad, kde ale nebyly žádné chyby. A všechny parametry jako např. tlak paliva, otáčky, požadavky na aktivaci vstřikovačů a podobně se jevily, že je všechno OK. Postavení rozvodů podle snímačů otáček klikového a vačkového hřídele bylo také v pořádku. (viz obr. 1):

Tak jsem dál měřil a trápil jsem si hlavu, až mi najednou ´svitlo´. Odpojil jsem sání a přiložil ruku. A při dalším marném pokusu o startování jsem cítil, jak se vzduch vrací jakoby zpět. Stejně tak i při startování na startovací sprej se motor choval, jako by byl ucpaný výfuk.

Odpojil jsem tedy trubku od AGR ventilu a řekl: „Tak to nastartuj, Jiří!“ A motor skutečně naskočil a běžel. Jen veškeré spaliny se přes trubku EGR ventilu valily pod kapotou. Vzhledem k tomu, že v autoservisu už výfuk za turbem odpojovali, tak jediné, co zbývalo, bylo samotné turbodmychadlo. Ale nakonec to nijak fatální…

 

Závěr:

Nejvýstižnější je asi stručná zpráva od samotného majitele autoservisu, který si tuhle diagnostickou zápletku prožil na vlastní kůži: “Tak vyřešeno – papír ve výfukové komoře!!! Vůbec nevím, kde se tam vzal…” (viz. obr. 2)


Autor článku:

Miroslav Lucák
prodejce diagnostiky
+420 739 530 703